joi, 7 aprilie 2016

Recenzie~Apa pentru elefanti de Sara Gruen

Despre: In roman se desfasoara povestea fascinanta a tanarului Jacob Jankowski, care in anii '30 isi face ucenicia vietii intr-unul dintre cele mai vestite circuri americane. Angajat sa aiba grija de animale, Jacob va descoperi sub marea cupola un univers cu personaje bizare si fascinante, dar cu reguli rigide ca ale unei caste. Insa va afla deopotriva ca circul nu inseamna numai stralucire si culoare, paiete si magie, rasete si ropote de aplauze, ci si animale maltratate, artisti in mizerie incercand sa uite sordidul cotidian cu ajutorul alcoolului de contrabanda, violenta si prostitutie, suferinta si tragedii, incertitudini si spaime. Pe acest fundal se perinda o galerie intreaga de figuri memorabile: Unchiul Al, directorul fara scrupule al circului; Kinko, clovnul pitic cu un zambet exagerat pictat pe chipul trist; „ciudatii“ cu trupuri contorsionate de suferinta; imprevizibilul si crudul August Rosenbluth, dresorul de animale care cade victima celor pe care i-a chinuit; Marlena, frumoasa lui sotie, dresoarea de cai, de care Jacob se indragosteste naprasnic si alaturi de care traieste o patimasa poveste de iubire; Rosie, elefantita cu personalitate si cu un secret care-i pune viata in primejdie. Fotografii alb-negru insotesc textul - instantanee surprinse la circurile americane de la inceputul secolului XX, imortalizand o lume unde minunile sunt iscate cu o lovitura de bagheta, se spulbera odata cu ultimul acord al orchestrei, dar iti lasa amintiri de-o viata.

Parerea mea: Am terminat de curand acest roman si ma bucur foarte mult ca m-am decis sa il incep. Poate ca nu a fost genul acela de carte care sa ma faca sa ma intreb, ce s-ar mai putea intampla in continuare insa pot sa spun ca m-a prins intre paginile sale si a avut un impact major asupra mea. Cartea ascunde povestea lui Jacob un personaj  "batut" de soarta care isi inceape aventura vietii in urma unei decizii de moment, este prezentata viata unui veterinar la circ, ceea ce mi s-a parut interesant deoarece aceiasi meserie as vreau sa urmez si eu.
Atunci cand te gandesti la circ te gandesti la spectacol, emotie, fericire si entuziasm insa nu te intrebi niciodata cum ajung acele animale sa atinga astfel de performante, ce se acunde intr-adevar sub acea fatada impusa de catre artisti pentru a multumi spectatorii. . Povestea este cu totul impresionanta pe alocuri cliseica, sunt doua planuri spatio-temorale ce alterneaza -o mica poveste in rama-, este prezentata la persoana I de carte insusi personajul principal, totul este povestit fara perdea fara profunzimi este adevarata viata a circului american la inceputul anilor 30' cu bune si cu rele  -violenta, saracie, crime, bautura, boli, abuzuri- povestea este foarte realista fara prea mult romantism desi la un moment dat apare un triunghi amoros cu totul diferit de ceea ce gasim in fiecare roman YA. Lectura acestui roman a fost placuta, usoara si reconfortanta, actiunea fiind simpla nu foarte spectaculoasa urmand strict viata lui Jacob. Personajele indiferent de rolul lor sunt foarte bine conturate si ce mi-a placut cel mai mult a fost faptul ca autoarea s-a documentat si inspirat din intamplari reale pentru a duce la bun sfarsit romanul. Va recomand cu draga inima acest roman si va astept parerile aici pe blog!

Citate: "Desi sunt momente cand as da orice sa o mai am langa mine, ma bucur ca s-a dus ea prima. Cand am pierdut-o, am simtit ca jumatate din trupul meu a murit odata cu ea. In acea clipa, totul s-a sfarsit pentru mine, si n-as fi vrut ca ea sa treaca prin asa ceva. E cumplit sa fii cel ramas in viata"

"-Uite care-i treaba, o singura data iti zic: August e o poama rara, genu' de poama care-ti cam strepezeste dintii. Ai grija cu el."

"Mă uit la ea îngrozit. Nu am surori si experienta mea la alinat femei s-a limitat întotdeauna la sitatii mult mai putin devastatoare decât cea de acum. După cateva clipe de ezitare, îi pun o mână pe umar. Se întoarce si se abandonează în bratele mele, lipindu-si obrazul ud de cămasa mea..."

"Imi amintesc cum mi-am parasit casa, facut pachet ca o pisica dusa la veterinar."

„Pentru mosneagul asta, circul e casa lui“

Nota: 3.50/5